W poprzednim wpisie wspominaliśmy o tym, że często spotykamy się z opinią, jakoby identyfikacja wizualna (przez wielu rozumiana wyłącznie jako logo) stanowiła zbędny wydatek, szczególnie na początku działalności. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, ile czasu wymaga zaprojektowanie dobrego znaku i jak wiele istotnych funkcji powinien on pełnić. Choć na co dzień w celach komunikacyjnych wykorzystujemy środki werbalne, to przecież w otoczeniu pozwalają nam odnaleźć się środki wizualne. Właśnie dlatego uważamy, że każda firma, oprócz chwytliwej i przemyślanej nazwy powinna posiadać profesjonalny znak.

Budowa znaku

W zależności od zamysłu twórcy logo może składać się z kilku składników. Element graficzny określany jest najczęściej mianem sygnetu, logotyp to zapisana w charakterystyczny sposób nazwa marki – znaczenie ma nie tylko krój pisma, ale także kolor liter, wielkość przerw między nimi, położenie napisu wobec sygnetu. Oprócz tego logo może zawierać także hasło marki.

Budowa logo
1 – Sygnet, 2 – Logotyp, 3 – Logo

 

Rodzaje logo

W powszechnym rozumieniu logo utożsamiane jest z elementem wizualnym, np. Nike czy Apple. W rzeczywistości może być ono, m.in. kombinacją elementów typograficznych: liter, całych wyrazów, cyfr czy znaków interpunkcyjnych, np. Castorama. W zależności od projektu wyróżniamy kilka typów logo:

słowne znaki marki – akronimy lub pełne nazwy firm i produktów funkcjonujące jako znak firmowy

Castorama - słowne znaki marki
Słowne znaki marki

 

literowe znaki marki – rodzaj logo wykorzystujący kształt jednej lub kilku liter tworzących charakterystyczny, łatwy do zapamiętania symbol

SKM - literowe znaki marki
Literowe znaki marki

 

emblematy – znaki, w których nazwa marki wpisana jest w element piktograficzny

Pringles - emblematy
Emblematy

 

znaki piktograficzne – konkretne obrazy, które zostały uproszczone i odpowiednio wystylizowane, dzięki czemu są natychmiast rozpoznawane przez większość konsumentów

Apple - znaki piktograficzne
Znaki piktograficzne

 

znaki abstrakcyjne – zazwyczaj są to dokładnie przemyślane symbole wyrażające pewną ideę, zakładające strategiczną niejednoznaczność

Nike - znaki abstrakcyjne
Znaki abstrakcyjne

 

Funkcje logo

Logo powinno pełnić dwie podstawowe funkcje: po pierwsze wyróżniać przedsiębiorstwo na tle konkurencji, po drugie – umożliwić klientom identyfikację znaku z oferowanymi usługami i/lub produktami, a także wartościami, którymi kieruje się dana firma czy instytucja. Funkcje logo mają bezpośredni związek z tym, jakie cechy powinno ono posiadać, o tym jednak chcielibyśmy napisać następnym razem – już wkrótce dowiecie się na co zwracać uwagę zlecając projekt znaku!

Tworząc wpis korzystaliśmy z:

Czym jest branding? Healey Matthew

Kreowanie marki Przewodnik dla menedżerów Alina Wheeler