Identyfikacja wizualna i jej rola w życiu przedsiębiorstwa to temat o którym moglibyśmy rozprawiać godzinami. Niejednokrotnie słyszeliśmy, że identyfikacja nie ma znaczenia i nie warto w nią inwestować. Mamy inne zdanie. Nazwa, znak, symbole, oznakowanie produktów, wygląd materiałów promocyjnych czy strona internetowa – każda z tych rzeczy mówi coś o marce, dzięki nim jest ona rozpoznawalna.

Czy kadra zarządzająca Pepsico zapłaciłaby milion dolarów ze rebranding Pepsi, gdyby nie dostrzegała w związku z tym żadnych korzyści? Nie wydaje nam się.

Osoby, które nie doceniają roli identyfikacji w większości nie wiedzą, czym ona tak naprawdę jest. Często słyszymy, że identyfikacja wizualna to logo, tymczasem znak jest jednym z wielu elementów składających się na to – jedno z najważniejszych – narzędzi umożliwiających kreowanie wizerunku.

Od czego zacząć?

Proces projektowania znaku jest długi i skomplikowany, zadaniem każdego twórcy jest stworzenie takiego systemu identyfikacji, które zapewni firmie rozpoznawalność, będzie synonimem wartości z którymi marka chciałaby być utożsamiana. Jednym z kluczowych elementów, które mogą mieć wpływ na realizację tego celu jest dobór właściwych kolorów.

Z punktu widzenia fizyki ciepłe barwy wydają się wkraczać do świata rzeczywistego, zimne – dodają głębi. Dowiedziono również, że prace do stworzenia których wykorzystano kontrastowe kolory odbierane są jako dynamiczniejsze. Psychologowie natomiast dowodzą, że kolory mają wpływ na nasze zachowanie. Mimo pewnych różnic kulturowych niektóre kolory budzą uniwersalne skojarzenia, np. biel utożsamiana jest z czystością, czerwień z namiętnością. Ambicją każdego przedsiębiorstwa jest zawłaszczenie jednego lub kilku kolorów, sprawienie, że w świadomości konsumentów barwy te będą własnością firmy. Sztuka ta udała się sieci restauracji McDonald’s, która przywłaszczyła kolory żółty i czerwony. Charakterystyczne kontrastowe logo tak mocno zakorzeniło się w umysłach klientów, że każda marka posiadająca choćby podobny znak, np. Burger King jest w ich rozumieniu kopią słynnego fast foodu.

Identyfikacja wizualna - logo McDonalds
McDonald’s
Identyfikacja wizualna - logo Burger King
Burger King

Istotnym elementem identyfikacji wizualnej może być również krój pisma. Rola, którą pełni typografia bardzo często bywa bagatelizowana, tymczasem może ona sprawić, że przekaz będzie pełniejszy, wzbogacić go lub wręcz przeciwnie – zubożyć. Idealny krój z jednej strony powinien być prosty i czytelny, z drugiej oryginalny i zapadający w pamięć. Firmą, której udało się znaleźć złoty środek jest, m.in. Mercedes-Benz.

Identyfikacja wizualna - logo Mercedes Benz
Mercedes Benz

 

Już niebawem

Mamy nadzieję, że tym wpisem udało nam się przekonać Was o tym, że logo nie jedynym elementem identyfikacji wizualnej. Warto jednak podkreślić jego rolę w budowaniu wizerunku marki. Właśnie dlatego już niebawem na blogu zamieścimy obszerny wpis na jego temat – opowiemy o historii, budowie oraz rodzajach. Podpowiemy również na co należy zwracać uwagę zlecając projekt logo grafikowi. Bądźcie czujni i obserwujcie nasz fanpage!

 

Tworząc wpis korzystaliśmy z:

Czym jest branding? Healey Matthew

Kreowanie marki Przewodnik dla menedżerów Alina Wheeler